Selasa, 30 Disember 2014


PENASIHAT KEHORMAT 1 MIM OKU  MALAYSIA MENDEKLAMASI PUISI  PADA MALAM  PUISI  KELANTAN  BERSAMA  SELAMATKAN  GHAZA

Serangan  ganas berterusan rejim Zionis Israel keatas saudara Islam Gaza dan Tebing Barat di Palestin sentiasa mendapat simpati dari kalangan rakyat Malaysia khususnya warga sastera atas dasar kemanusiaan dan persaudaraan Islam. Pergolakan dan kezaliman yang berlaku di Palestin khususnya di Gaza seharusnya memberi kesedaran bahawa kedaulatan sesebuah negara wajar dipertahankan anak watan sendiri dengan syarat mereka bersatu padu.

Penyair terkenal yang juga bekas Naib Canselor Universiti Malaya, Prof. Dato’ Dr. Hashim Yaacob (Penasihat Kehormat 1 MIM OKU Malaysia) berkata, bangsa Melayu khususnya perlu bersatu kerana dengan kesatuan itulah mereka dapat memastikan keharmonian bersama-sama bangsa lain untuk membina sebuah negara yang aman dan berjaya. Beliau yang kini Naib Canselor Quest International University Perak  berkata, hanya masyarakat yang hidup dalam negara aman dan bukannya tunggang-langgang dapat membantu golongan tertindas di tempat lain.

Pada 14 Sept. 2014, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Kelantan dan Gabungan Penulis Muda Negeri Kelantan (GEMA) telah menganjurka Malam Puisi Kelantan 'Bersama-sama Selamatkan Gaza' yang bermula jam 8.00 malam bertempat di Auditorium JKKN Kota Bharu Kelantan. Malam Puisi Kelantan 'Bersama-sama Selamatkan Gaza' adalah salah satu medium untuk menunjukkan keperihatinan tinggi dan solidariti kita rakyat Malaysia dalam menggembelengkan usaha membawa kesedaran dan rasa bertanggungjawab kepada pembunuhan rakyat Palestin dan kekejaman Israel. Program itu dirasmikan Pengarah JKKN Kelantan, Che Kassim Mahmud dan dihadiri Ketua 1 GEMA Encik Zainal Abidin Muhamad.

Turut sama mendeklamasi puisi pada Malam Puisi Kelantan 'Bersama-sama Selamatkan Gaza' adalah mantan Naib Canselor UM, YBhg Prof. Dato’ Dr. Hashim Yaacob yang menyampaikan puisi silat yang diiringi oleh kumpulan silat Man Hulubalang, Dr. Mohd. Nawi Ismail menyampaikan puisi berjudul ‘Bicara Di Padang Merah’, Dr. Nor Hasnida Ab. Gani, Rahimidin Zahari, Maroof Seman, Mohd. Zizee Setapa, Rosli K Matari, Abd. Razak Rezeki Othman, Amimudin Mamat, M Arif, Hannan Afiqah Ruslan, Wan Fatimah Abdullah, Ahmad Ajmain Razali, dan Diya Ikhlas Ayrisya Shahrul Rizal. Majlis diakhiri dengan persembahan pantomin oleh kumpulan pelajar Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS).

Sekitar Malam Puisi Kelantan 'Bersama-Sama Selamatkan Gaza



Prof. Dato’ Dr. Hashim Yaacob Persembah Puisi Silat


Dr. Mohd. Nawi Ismail Mendeklamasi Puisi



Pemuisi Mendeklamasi Puisi